Календарна обрядовість поділяється на чотири основних цикли: зимовий, весняний, літній та осінній. Кожний цикл обрядовості приурочувався, з одного боку, до природних явищ, і з іншого – до відповідних їм видів сільськогосподарської діяльності.
Зимовий цикл
Зимовий цикл
СВЯТ-ВЕЧІР (багата кутя, вілія, коляда) – вечір 24 грудня напередодні Різдва. До
нього ретельно готувалися: розтоплювали піч 12 полінами, що висушувалися 12
днів, пекли й варили 12 ритуальних страв, головні з яких – різдвяна кутя
(страва з пшениці, меду, маку та горіхів) та узвар (компот із сухофруктів). Під
вечір до хати вносили дідуха – обжинкового снопа. Вважалося, що він, як і всі
інші хатні речі, набуває чудодійної сили і приносить щастя та успішну працю. По
вечері дітей виряджали до родичів і близьких з дарунками й кутею, аби поминути
душі померлих.
КОЛЯДУВАННЯ – давній звичай зимових обходів із виконанням колядок. Група
чоловіків, неодруженої молоді, дітей заходила на подвір'я кожної хати, славила
господарів, бажала їм здоров'я, щастя, щедрого врожаю, достатку, за що отримувала певну
винагороду.
Новий рік. Традиційна новорічна обрядовість українців – це ціла низка зимових свят, серед
яких виділяється період дванадцятидення з кульмінаційними точками 25 грудня
(Різдво), 1 січня (Новий рік) і 6 січня (Хрещення). Навколо цих дат церковного
та громадянською календаря протягом віків склався надзвичайно багатий комплекс
звичаєвості.

КУЛАЧНІ БОЇ – народна ритуалізована розвага, відома ще з
дохристиянських часів. Кулачні бої звичайно проходили зимою на льоду
річок, ставків, озер, нерідко там, де відбувався обряд водосвяття. Сходилися
чоловіки з двох сусідніх сіл або хуторів, у великих селах, як і в містах, бої
йшли між предсіавниками вулиць чи кутків.
Весняний цикл
Весняний цикл календарних свят та обрядів у
середовищі українців мав особливе значення, бо пов'язувався з найважливішою
життєвою справою – закладанням майбутнього врожаю. Тому люди за допомогою
обрядів та ритуально-магічних дій намагалися всіляко прискорити прихід весни,
тепла, дощу.
Головним весняним святом у народі завжди
вважався Великдень – свято, котре пізніше християнська церква
встановила як Воскресіння Христове.
Воно досить органічно
поєднувало давні язичницькі ритуали та церковні обряди. Великдень – це цілий
обрядовий цикл, який включає такі основні компоненти: Страсний тиждень, що у
свою чергу поділявся на Вербну неділю і Чистий четвер;
Великдень (Паска) та Світлий (Великодній) тиждень, до якого входили радуниця
(шанування предків) і Світлий (Волочильний) понеділок. У Вербну неділю
освячували в церкві лозини верби, якими потім шмагали домочадців та худобу. На
Великдень освячуються заздалегідь приготовані паски (святковий хліб) та писанки
(великодні яйця).
МАСЛЯНА (Масниці, Масляний, сирна неділя) –
давньослов'янське свято на честь весняного пробудження природи. В
деяких місцевостях Масляну зображувала заміжня жінка, яку під жарій возили на
санчатах односельці. Широке розповсюдження мав звичай колодки (колодія),
відомий у кількох варіантах.
Літній цикл
КУПАЛА (Івана Купала) – давньо-слов'янське свято
літнього сонцестояння. Відзначалося 24 червня у період підготовки до збору
врожаю. Первісне Ку-палою, очевидно, називали ляльку або опудало, яких купали –
топили у воді, заривали у землю, спалювали.

Особливою поетичністю та
чарівністю визначаються купальські свята. Існувало повір'я: хто встигне зірвати
квітку папороті (а вона розквітає опівночі, загорається вогнем і тут же
осипається), тому відкриваються заховані скарби, а сам він дістане чудодійну силу
та знання. Тому в ніч на Купала сміливі шукали в лісі квіт папороті, дівчата
ворожили на вінках, молодь над водою запалювала вогні і стрибала через них:
купальські вогні та купальська вода мали цілющу та очищувальну силу.

ЗЕЛЕНІ СВЯТА – українська назва
християнського свята Трійці, що відзначається на 50-й день після Паски.
Троіцько-русальна обрядовість знаменувала завершення весняного і початок
літнього календарного циклу. Троїцькі розваги
починалися з понеділка і тривали цілий тиждень. Звичайно їх влаштовували в лісі
чи полі, на вигоні за селом. На Зелені свята, як і після Великодня,
провідували померлих родичів, могили яких обсипали клечаним зіллям.
Осінній цикл
Осінній
цикл календарних свят не становить цілісної системи, а ввібрав окремі звичаї та
обряди. Їх загальний характер визначався станом засинання природи та
підготовкою до зими. Обрядові дії переважно переносилися у приміщення,
набуваючи форми вечорниць.

СПАСА –
свято православної церкви. За традицією святили яблука, груші, мед, колачі з
муки нового врожаю. Після церковної відправи пригощали одне одного пирогами та
фруктами, особливо дітей і старців. Великим гріхом вважалося їсти яблука і
груші до Спаса. Цієї заборони особливо суворо дотримувалися батьки, що втратили
дітей, та діти, в яких померли батьки.
На Спаса
разом із фруктами й медом до церкви несли великі оберемки трав, квітів,
городніх рослин. Кожний вид освяченого зілля мав своє призначення.
ПОКРОВИ – християнське свято Покрова святої Богородиці. У селянському побуті за станом погоди на Покрову намагалися передбачити характер майбутньої зими: Якщо на Покрову вітер з півночі, то зима буде дуже холодна і з хуртовинами, якщо з півдня – то тепла. Казали також, що Покрова покриває або листом, або снігом. До початку жовтня звичайно закінчували сівбу озимих.
Комментариев нет:
Отправить комментарий